The Performer-Composer in the second half of the 20th century
Orpheus Instituteにおける基調講演および書籍出版 中井 悠 准教授 2022年度

main visual

ベルギーの現代音楽研究機関Orpheus Instituteで開催される「作曲家=演奏家」という形象をめぐる学会で、「Like an Instrument That Only I know How to Play」と題した基調講演を行ないます。主にデーヴィッド・チュードアの実践を辿りながら、「作曲家」と「演奏家」と「聞き手」という三つの形象の合間に「楽器(制作者)」という第四項を入れることによって、ホスト側が構想している枠組みをくつがえす話をしますが、その延長線上で文理融合プログラムで担当している制作の授業(「メディアと芸術」)で扱っているzoomusic(zoomを固有の楽器とみなして作曲・演奏される音楽)についても触れる予定です。また学会終了後、英語の書籍として出版されることになっています。

The Performer-Composer in the second half of the 20th century

2022年10月10日-12日|オルフェウス・インスティチュート(ゲント、ベルギー)

Keynote: Like an Instrument That Only I Know How to Play

This talk will be composed of four parts each inspecting as well as staging the complexities brought forth by the triad of composition, performance, and listening that the composer John Cage presented in a manifesto on music in 1952. It will proceed mostly through the case study of what the instrumentalist David Tudor did, which ended up turning this categorical delineation upside down by introducing the figure of the instrument(alist). But we will start and end simply by imagining the figure of a musicologist.

(掲載日:2022.9.28)